Sportkunde leerjaar 2

Het tweede jaar van de opleiding Sportkunde op de Calo gaat veelal over Sportkunde zelf. Dit is over het algemeen nog erg oppervlakkig, waarbij er bij bepaalde opdrachten en projecten de diepgang meer opgezocht werd. Wij volgden dit schooljaar vakken welke later in het werkveld van pas gaan komen. In het eerste semester heb ik iedere woensdag stage gelopen bij Sportbedrijf Raalte (Stages). De andere vier dagen had ik les op school. In het tweede semester heb ik op maandag, dinsdag en woensdag stage gelopen vanuit school (Stages). De donderdag en vrijdag had ik les op school.

 

Hieronder ziet u mijn voortgang in relatie tot mijn ontwikkeling als Sportkundige in het tweede jaar van de opleiding. U ziet onder andere een verzameling van mijn inspanningen, vooruitgang en prestaties in de vorm van materiaal en producten per vak.


1. Methoden en technieken van kwantitatief onderzoek

In dit vak staat het op een kwantitatieve wijze evalueren en analyseren van (bestaand) sportbeleid of (bestaand) sport- en bewegingsaanbod centraal. Onderzoek wordt verwacht in elke HBO studie, omdat onderzoek steeds een belangrijkere rol gaat spelen in ons leven en wie weet later ons beroep. Bij dit vak hebben wij twee onderzoeken gedaan. Onderzoeksopdracht 1 mochten wij met zijn tweeën doen en onderzoekopdracht 2 heb ik alleen gedaan. 

 

MTO onderzoeksopdracht 1

De eerste opdracht bestaat uit het analyseren van (gegeven) data en de resultaten van deze analyse op een logische en inzichtelijke manier te presenteren. Bij deze analyse zijn de (gegeven) onderzoeksdoel en –vraag leidend. Deze hebben een klasgenoot en ik verder uitgewerkt.

MTO onderzoeksopdracht 2

De tweede opdracht bestaat uit het ontwikkelen van een onderzoeksinstrument. Dit heb ik ook gedaan door middel van een enquête op papier en een online enquête. 


2. Operationeel management

Bij het vak operationeel management hebben we gekeken naar de praktijk van hedendaagse sport- en beweegorganisaties. Ook hebben we gekeken naar de verschillende aspecten van de uitvoering van strategische plannen in de dagelijkse praktijk. Dit aan de hand van een klanttevredenheidsonderzoek en een tentamen. 

 

Klanttevredenheidsonderzoek sportbedrijf Raalte

Tijdens het stagelopen bij sportbedrijf Raalte, hebben wij ons klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Dit ging over het zomerrooster 2018 van het zwembad. 


3. Practicum organiseren en begeleiden van activiteiten

Bij dit vak is ons geleerd om een innovatieproces op actieve wijze te doorlopen zonder het bestaande proces/product uit het oog te verliezen. Wij moesten dus onder andere een idee bedenken door middel van een ideeëngenerator en een klein onderzoek doen naar de doelgroep. 

 

Portfolio pre-battle

In dit portfolio staat onze probleemstelling samen met de doelgroepanalyse. Daarnaast hebben wij onze actieve startformulering, ideeëngenerator en ons crossfunctionalgesprek erin verwerkt. 

Portfolio innovatiebattle

In dit portfolio staat onder andere de ontwikkeling tot ons idee (de conceptversie), het business model canvas en onze pitch. 


4. Projectmanagement en sportinfrastructuur

Met projectmanagement en sportinfrastructuur hebben wij werkcolleges, welke onze kennis en vaardigheden verbreden, om projectmatig te kunnen werken. Ook gaan we in op de procesmatige kant van projectmatig werken. Dit vak wordt afgesloten met een projectcontract en twee tentamens. 

 

Projectcontract

Hierbij het projectcontract dat ons stagegroepje heeft gemaakt voor onze opdrachten bij sportbedrijf Raalte.


5. Studiebegeleiding

Bij dit vak worden er allemaal verschillende soorten dingen behandeld ten aanzien van studiebegeleiding. Dit gaat van het regelen van de ouderdag, naar gesprekken voeren in POP-PAP groepjes, tot het uitzoeken van een stage. 

 

SLB pitch

SLB pitch tekst

Bij onze eerste les van SLB moesten wij ons voorstellen door middel van een pitch. De pitch heb ik gemaakt aan de hand van foto's in een PowerPoint. De tekst en uitleg heb gemaakt in een word bestand.

POP-PAP Lucia

Ook kun u mijn POP-PAP bekijken. POP-PAP betekend persoonlijk ontwikkelingsplan en persoonlijk actieplan. In deze powerpoint kunt u mijn sterke punten en verbeterpunten vinden. Hierbij ontwikkel ik mij alvast een klein deel op persoonlijk professioneel gebied. 

Reflectiedocument

U lees hier mijn reflectieverslag. U leest hier over mijn eigen professionele ontwikkeling en studievoortgang. 


6. Vaktheorie ontwikkelingsaspecten

Bij dit vak leren wij de kenmerken van verschillende leeftijdsgroepen zoals je die in het werkveld van de Sportkundige tegenkomt. Dit hield in dat wij de ontwikkelingsaspecten van vier jaar tot en met senioren hebben geleerd. Dit werd getoetst door middel van tentamens en een opdracht. 

 

Jeugdsport, funkey

Wij hebben gekeken naar Funkey hockey. Dit is hockey voor 4-5 jarigen. Wij hebben gekeken of de aanpassingen die worden gegeven bij Funkey hockey geschikt zijn voor onze doelgroep. Hierover hebben wij een klein onderzoek gedaan. 


7. Managen van sportorganisaties

In deze lessen werden de specifieke werkvelden van sportmanagement geïntroduceerd. Met name aan de hand van het strategisch managementproces. Dit vak is afgesloten door een strategische analyse van de Calo, een posterpresentatie van onze strategische analyse en een tentamen.

 

Strategische analyse Calo

Wij hebben een strategische analyse gemaakt van de Calo. Dit omdat het niet mogelijk was om een strategische analyse uit te voeren bij onze stageorganisaties. Tijdens deze strategische analyse hebben wij gebruik gemaakt van het stratgisch managementproces van Beech. 

Strategische analyse Calo poster

De strategische analyse hebben wij aan de hand van de volgende poster gepresenteerd. Kort en simpel maar zeker krachtig. 


8. Practicum ontwerpen van sport- en beweegaanbod

Bij dit vak heb ik geleerd om een interventie uit te voeren binnen een sportvereniging rondom het thema sportiviteit en respect. De opdracht was gestart vanuit een 0-meting en de interventie werd op maat gemaakt voor de sportvereniging. Tevens heb ik een project opgestart (welke jaarlijks terug komt) en het uitgevoerd aan een externe partij.

 

Sportiviteit en Respect handbalvereniging Stevo

Ik heb samen met een klasgenoot deze opdracht uitgevoerd bij handbalvereniging Stevo. Dit is de sportvereniging van mijn klasgenoot. Wij hebben hier een gepaste interventie bedacht op het aggresieve gedrag van handballers in en om het veld.

Zeskamp Isala eindverslag

Ik heb samen met een groepje een zeskamp georganiseerd voor de medewerkers van het Isalaziekenhuis in Zwolle. Ik heb een grote rol gespeeld in de voorbereiding. 


9. Schriftelijk rapporteren

De eindopdracht van dit vak was het schrijven van een artikel dat te maken heeft met sport en/of bewegen. Om het artikel goed te kunnen schrijven, moesten wij eerst een tekstbouwplan maken. Aan de hand van een goedgekeurd tekstbouwplan mochten wij het artikel schrijven. De belangrijkste functie van het tekstbouwplan is het bepalen van de inhoud, het structuren van alle informatie over je inhoud en het maken van een schrijfkader voor je artikel.  

 

Tekstbouwplan Lucia Everts

In het tekstbouwplan staat de inhoud, de structuur van alle informatie en het schrijfkader omschreven. Hierbij was mijn onderwerp dat vrijwilligers onbetaalbaar zijn. 

Artikel Lucia Everts

Mijn artikel had als titel dat vrijwilligers onbetaalbaar zijn. Ik heb bij het schrijven van mijn artikel rekening gehouden met de correspondentie, consistentie en correctheid.


10. Sportbeleidsontwikkeling

Bij het vak sportbeleid ging het vooral over de algemene begrippen en concepten uit de beleidstheorie. Daarnaast leerden wij hoe beleid op verschillende manieren tot stand kan komen en hoe het beleid kan worden bevorderd. Om dit toe te passen heb ik een beleidsnotitie gemaakt bij korfbalvereniging Koru in Uffelte. 

 

Beleidsnotitie Lucia Everts

Ik heb mijn beleidsnotitie geschreven voor korfbalvereniging Koru in Uffelte. Door deze beleidsnotitie heb ik inzicht in het sportbeleid van mijn oude sportvereniging, hoe het sportbeleid tot stand is gekomen en de achtergrond van hun beleid. Ook heb ik tips gegeven voor het uitvoeren van een beleid. 


11. Sportmarketing en communicatie

Tijdens dit vak hebben wij ons beziggehouden met drie opdrachten. Namelijk het opstellen van een strategisch marketingplan aan de hand van de online game MMX, een marketing communicatieplan opstellen voor Padel Zwolle en het maken van een sponsoranalyse tussen PEC Zwolle Vrouwen en Djopzz B.V. 

 

Orab,RENN Woman Analysis

Hier ziet u het strategisch marketingplan van Renn broeken. Deze naam is gebaseerd op de achternamen van ons groepje. 

Marketing communicatieplan Padel

Ik heb samen met mijn groepje een marketing communicatieplan opgezet voor Padel Zwolle. Marc Beunk (eigenaar Padel Zwolle) wilde graag weten hoe hij zijn promotie kon aanscherpen, aangezien er drie concurrenten in de buurt waren. 

Sponsoranalyse PEC Zwolle Vrouwen en Djopzz

Deze sponsoranalyse is gemaakt tussen PEC Zwolle Vrouwen en Djopzz B.V. Het was een goede match, met hier en daar verbeterpunten. 


12. Profilering

Voor mijn profilering heb ik de interne profilering omdenken, ontwerpen en arrangeren gedaan. Dit was op meerdere maandag avonden. Hier heb ik samen met twee Calo-studenten een obstacle bag bedacht. 

 

Logboek Omdenken, Ontwerpen en Arrangeren

Ik heb elke bijeenkomst bijgehouden wat wij hebben gedaan, wat ik heb geleerd en hoe wij tot de obstacle bag zijn gekomen. Wij waren namelijk begonnen met een ander idee. 

https://drive.google.com/open?id=14Q10XBWmwyiyWGfVzQD63bcZ7r78lUmS 

Hier ziet u de powerpoint waarbij ons idee gepresenteerd is. Er zitten ook meerdere filmpjes in.